Supercykelsti i lille Danmark

Det lyder voldsomt, trendy og spændende.

En supercykelsti er i høj grad cykelstiens svar på en motorvej. Herhjemme har politikerne de senere år øget fokus på at holde liv i cykel-trenden blandt storbyerne. Det gøres bedst ved at skabe ordentlige forhold for cyklisterne der hver dag tramper i pedalerne til og fra arbejde.

Drivhus-ved-cykelstiArgumenterne for at gøre forholdende bedre for cyklister i storbyerne står i kø. Dels er der sundheden blandt cyklisterne, dels er der muligheden for at begrænse co2 blandt biltrafikken og sidst men ikke mindst letter man den kollektive trafikken  og gør livet lettere for den pressede trafik i storbyerne.

Seneste eksempel på storbyernes planer om supercykelstier finder man i Aarhus, hvor man i forbindelse med Letbanen(www.letbanen.dk) anlægger en cykelsti til ca. 49 mio. Kroner.

Dette gøres i forsøget på at gøre byen ”mindre” og gøre det mere attraktivt at bosætte sig i ydreområderne omkring centrum.

supercykelstiI Aarhus bruger ca. 54 pct. af borgerne cyklen til arbejde, hvilket – i forhold til byens terræn – er ganske udmærket. (Sammenlignet med Odense: 56 pct, København 60 pct.) Aarhus er fyldt med bakker, hvorimod København og Odense er fuldstændigt flade og jævne i hele bymidten.

 

Supercykelstien der løber fra centrum af Aarhus og 8 km ud af byen, forbi Egå og hele vejen til Lisbjerg, regner med at stå klar i 2016 – samtidig med færdiggørelsen af den omdiskuterede letbane.

En tanke om “Supercykelsti i lille Danmark

Skriv et svar