Elcyklerne kommer

Danmark er endnu ikke blevet et land fyldt med elctykler. Men det er med tryk på “endnu”, for alt peger på, at Danmark i fremtiden vil fyldes op med flere elcykler.

Ingeniøren.dk har taget et kig på salget ude i den store verden, og tendenserne er klare. Holland har alle dage været et cykel land, og man kan næsten altid se fremtidens tendenser indenfor cykler, ved at skæve lidt til de flyvende Hollændere. I Amsterdam eksploderede salget indenfor Elcykler i 2014 og i dag bliver næsten hver tredje cykel solgt med el. Herhjemme ligger salget på seks procent, men man forventer dog en stigning til ca. 9 procent ved udgangen af året – næste år. Det er stadig mindre end hver tiende cykel og giver en god indikation på, at salget nok skal stige over de kommende måneder og år. Særligt i mere bakkede byer som Aarhus, Silkeborg, Randers og Aalborg er der potentiale til væsentlige stigninger i salget af elcykler.

Statistik fra Ing.dk der viser stigningen i salget af Elcykler de sidste par år.
Statistik fra Ing.dk der viser stigningen i salget af Elcykler de sidste par år.

Der er sket en ændring i, hvordan samfundet opfatter dét at have en elcykel. For fem år siden var Elcykel kun henvendt til de ældre eller gangbesværede. En elcykel var tidligere en undskyldning for de, der ikke havde mulighed eller kræfter til at køre på almindelig cykel. i dag er billedet anderledes. Det er hipt at have elcykel. Batteriet kan gemmes smidigt af vejen og man kan nu transporterer sig på cykel, uden at skulle svede, pruste og skifte tøj ved slutningen af cykelturen.

VI lever en verden med stigende urbanisering og en elcykel kan være supplement i stedet for bil, knallert eller andet motorkøretøj. Især kvinderne har fået øjnene op for transport-muligheden og hylder de stadig bedre batterier og reservedele der følger med ved et køb.

Markedet bugner i øjeblikket med elcykler og tilbudende er også mange. En elcykel er ikke længere blot en kikset havelåge eller gammel damecykel. Både Mountainbikes, racercykler og almindelige citybikes kan i dag købes med påmonteret batteri og dermed være klar til at fungerer som elcykel. Også danske virksomheder har fået øjnene op for et potentielt voksende marked og derfor har flere danske producenter kastet sig ud i “projekt elcykel” dog uden kommercielt succes – endnu!

Skriv et svar