Anmeldelse og prøvetur af Gazelle Cityzen C8 HM

Vi har revet en sommerdag ud af kalenderen for at køre på elcykel. Vi fik tilbudt en prøvetur på den helt nye Gazelle Cityzen C8 HM og ved takkede naturligvis ja til tilbuddet.

Gazelle virksomheden er fra Holland, hvor de som bekendt elsker cykler. Virksomheden er da også blandt verdens ældste cykelproducenter og var blandt de første til at producere elcykler i en ordentlig kvalitet. I dag kigger vi på deres nyeste model i Cityzen serien, nemlig C8.

Shimano-reservedele
Shimano komponenter på hele Gazelle Cityzen

Facts om vores  lånecykel:

  • Model: Gazelle Cityzen C8 HM, Herre
  • Farve: Sort
  • Rammestørrelse: 57
  • Gear: 8
  • Bremser: hydraulisk
  • Vægt: 20kg (uden batteriet)
  • Batteri mærke: Bosch
  • Kapacitet: 11,1 Ah
  • Watttime effekt: 400 Wh
  • Rækkevidde:
    • 145km (ECO)
    • 85km (Power)
    • 65km (Sport)
    • 60km(Turbo)

Førstehåndsintryk

Gazelle-CityZen-C8Ved første øjekast er cyklen rimelig neutral i sit udtryk og har med et par fine detaljer formået at gøre cyklen nydelig og stilren. Enkelte detaljer stikker ud, blandt andet den overraskende komfortable saddel, samt en praktisk spænde til bagagebærer, der bryder de meget mørke farver.

Batteriet er ikke forsøgt skjult og er placeret på skråstangen midt på cyklen. Dette giver en optimal balance når man bevæger sig rundt i byen og på landevejen. Du glemmer hurtigt at batteriet er dernede og mærker intet chikanerende ved dens placering. Vi vender tilbage til batteriet og dets ydeevne lidt længere nede i artiklen.

Cityzen C8 modellen har en lang række komponenter monteret fra starten, der alt sammen er med til at refærdiggøre udsalgsprisen på 19.999,-
Cityzen kommer fuldt udstyret med shimano komponenter, der giver et gnidningsfrit gearskifte og hydrauliske bremser der bremser utrolig effektivt og sikkert. Det er tydeligt at Gazelle nøje har overvejet hvilke reservedele der har haft behov for en opgradering i forhold til lignende elcykler på markedet.

bosch-batteri-gazelle
Batteriet er ligeså stor som konkurrenternes, men holdbarheden er imponerende

Bosch batteriet på Gazelle Cityzen C8 HM

Gazelle har i flere år samarbejdet med BOSCH, der er kendt for at producere trådløs værktøj i høj kvalitet. Batteriet er pænt, holdbart og fremfor alt har det en høj ydeevne. Sjældent har jeg synes at batterier er kønne – hverken til cykler eller andre ting – det samme er tilfældet her, hvor jeg blot må erkende at batteriet ikke vinder skønheds prisen, men sådan er det jo desværre med alle elcykler. Dette batteri er hverken grimmere eller kønnere. Vigtigst er ydeevnen og her vinder den over konkurrenterne. Med hele fire forskellige power-instillinger er der rig mulighed for at varierer i mængden af den hjælp man ønsker, samt holdbarhedens på batteriet.

Det tilhørende display midt på styret er nemt at finde ud af og giver dig en masse god information. Hastighed, gennemsnits fart, strøm, samlet antal kilometer og jeg kunne blive ved. Dejlig funktionel og enkelt system som de fleste hurtigt kan lære at benytte.

Gazelle-Bosch-display
Den tilhørende cykelcomputer giver masser af nyttig viden

Selve køreturen på en Gazelle Cityzen C8 HM

Inden jeg satte mig op i sadlen på Cityzen C8 prøvede jeg at tænke tilbage på mine tidligere oplevelser med forskellige elcykler. Fælles for dem alle har været “lige-ved-og-næsten” oplevelser indenfor tilfredshed og køreoplevelse. Derfor var jeg meget spændt.

De første meter på Gazelle Cityzen C8

Jeg har ofte følt elcykler give små ryk når elmotoren tog fat og når den gav slip igen. denne gang var det også tydeligt at mærke når motoren hjalp til, omend det i langt højere grad var blødere og mere glidende end tidligere oplevelser. På flad vej oplevede jeg hvor utrolig nemt det er, at komme op på 25 km/t blot ved at benytte ECO (den laveste indstilling). Indrømmet: Jeg havde en smule medvind.

Så snart man begynder at cykle kan man mærke kvaliteten. Den er let, manøvredygtig og frem for alt virker den som en kvalitets cykel man kan stole på. Man bliver hurtigt modig og forsøger sig med de højere hjælpe-indstillinger. Ved både Power og Turbo kan man virkelig mærke motoren tage fat, og ens tråd bliver utrolig let, på trods af at suser afsted med mere end 30 km/t.

Herhjemme har lovgivningen sat en fartbegrænser på 25km/t hvorefter motoren ikke længere hjælper cyklisten med at komme fremad. Som ung og fartglad mand ærger jeg mig naturligvis, for med Turbo indstillingen får du lyst til at køre dobbelt så hurtigt, minimum.

Personligt formåede jeg at sparke cyklen op på 45 km/t og den virkede stadig stabil.

Jeg kører på et stykke fladt, lukket vej i denne film og jeg håber man kan fornemme hvor nemt jeg kommer op på 30 km/t.

Konklusion

Før jeg prøvede Gazelle Cityzen C8 HM vidste jeg næsten hvad der ventede mig. Jeg har prøvet de tidligere versioner og har alle gange været imponeret. Virksomheden er ganske enkelt helt fremme når det gælder teknologi indenfor elcykler. Med C8 modellen har de taget et skridt yderligere op på skalaen – især køreoplevelsen og den glidende tilstrømning af motorhjælp imponerer mig.

Cyklen er prøvekort hos Speedline.dk og sælges samlet med efterfølgende gratis serviceeftersyn. Modellen findes både i Herre udgave og Dame udgave og sælges for 19399,95

Skriv et svar