Fra antirytter til: Elbæk – Berlin på ryttercykel

Da jeg i foråret 2015 blev spurgt om jeg ville med min søn og hans efterskole på en cykeltur var jeg ret skeptisk. Jeg havde ikke siddet på en ryttercykel siden 1990, da min konfirmationsgave blev skiftet ud med en Yamaha 4 gearet.

– Af Rasmus Mølgaard Bøystrup

principia-rule
Principia Rule – Dansk design og kvalitet

“Mens jeg gik og tumlede med tilbuddet, for naturligvis ville jeg gerne have 5 dage sammen med ham. Han har været delebarn i 15 år, så det ville være fedt bare at være os to.

I september 2015 snakkede jeg med John fra Speedline, og han synes det var en sjov idé som han godt ville bakke op om. Derfor skaffede han en Principia Rule, for jeg skulle jo være ordentligt kørende.

Da foråret kom og det var ved at være lidt tungt at sidde i en spinning sal, skulle dyret frem. Det var med store forventninger om at der skulle rulles mange kilometer allerede første dag. Men bare det at få pedalerne klikket i, og ikke mindst ud gav lidt start udfordringer. Der blev testet påhjemmeadressen, så der ikke var for mange vidner til mig i frit fald.

E7D07F96-29FB-4AAA-9F16-3C99F31908B5

Det komplette outfit

6AF794AF-B290-468C-B156-D0A3774758F4
Det komplette outfit til turen

Nu ligger landet sådan at jeg har en del venner der er passionerede fritidsryttere, og jeg har aldrig holdt mig tilbage med at fortælle hvad jeg mener om cykelryttere som ligger i vingeformation på diverse landeveje. Så her havde jeg også lige en udfordring med at fortælle dem at jeg nu gerne trak i stramt cykeltøj, smarte solbriller og ikke mindst skulle til at bruge buksefedt. De havde de det ret sjovt over, ikke mindst første gang da én af dem var vidne til mig i fuldt outfit.

Jeg har aldrig holdt mig tilbage med at fortælle hvad jeg mener om cykelryttere som ligger i vingeformation på diverse landeveje

De første gange på cyklen gik overraskende godt, og jeg kom hjem med et stort smil på læben. Jeg kunne faktisk både få fart på, og holde en rimelig tid, synes jeg selv. Derfor gik træningen i gang, i al slags vejr, dog mest i tørvejr.

Dagen kom og afgangen var fra Elbæk Efterskole. Vi var 19 elever, 9 forældre og to lærere – og naturligvis den uundværlige følgebil. Vejret var ret godt og vi stak afsted i samlet flok. Det var hårdt, og vi havde vores første bakkespurt i Vejle på Kiddesvej som har en max stigning på 19 %. Jeg behøver vist ikke nævne at jeg ikke vandt den. Turen for dagen endte i Kruså, hvor vi overnattede efter 150 km.

Vi havde vores første bakkespurt i Vejle på Kiddesvej som har en max stigning på 19 %. Jeg behøver vist ikke nævne at jeg ikke vandt den.

Lørdag var benene fantastisk gode og vi tog cyklen fra Padborg til Wadersee, en tur på 155 km, hvor vi overnattede i et ret fornuftigt hotel med udsigt til Wadersee, og hvor vores brugte kroppe kunne benytte os af de tilhørende wellness faciliteter. Da sengen kaldte, glædede anticykelrytteren sig ret meget til dag 3, som også var etapens korteste på 110 km, denne skulle dog vise sig at blive den med flest udfordringer.

Som dagen skred frem, kunne vi se skyerne trække sammen, og de sidste 20 km foregik i både regn og sne.

Vi startede ud i godt vejr og endnu højere humør. Men som dagen skred frem, kunne vi se skyerne trække sammen, og de sidste 20 km foregik i både regn og sne. Men det pudsige var, at elevernes humør steg adskillige grader, da sneen faldt. Så på trods af kulden var de sidste 20 km rigtigt sjoveste, børn er nogle underlige størrelser.

33B89770-B203-4F8E-AE00-CC33EEDBD480Punkteringer inden målstregen i Berlin

4 dagen gik som forventet bedre, tørrere og med kun 3 punkteringer. Jeg stod for to af dem, ikke rutineret. Mest fordi jeg ikke lige tjekkede dækket for årsagen til punkteringen. Der viste jeg mine sparsomme evner og erfaring som cykelrytter – igen – vil nogen mene.

Da vi på dag 5 indtog Berlin foregik det i samlet flok, og det var én af de største oplevelser i mit liv. At blive modtaget på Brandenburger Tor af 130 elever, lærere og forældre og ikke mindst se elevernes reaktion og ikke mindst sejr. Det vil sent blive glemt.

Hele oplevelsen har ændret mig fra anticykelrytter, til én af de irriterende passionerede cykelryttere, som dog ikke indtager vingeformationen på landevejen, endnu.

Ønsker man at se lidt mere til oplevelsen er der video for hver etape nedenfor.

Tour de Berlin – 1. Etape: Elbæk – Padborg

Tour de Berlin – 2. Etape: Padborg – Bad Seegeberg

Tour de Berlin – 3. Etape: Bad Seegeberg – Lüneburg

Tour de Berlin – 4. Etape: Lüneberg – Bad Wilnack

Tour de Berlin – 5. Etape: Bad Wilsnack – Berlin

Skriv et svar